Önskeinlägg

Jag skulle vilja läsa om hur ni tänker när ni ska köpa ny häst (iaf en av er har ju nyligen gjort detta). Kan ni tänka er att köpa en häst med anmärkningar på besiktningen om hästen ifråga passar er bra eller vill ha en häst som går igneom utan anmärkningar på besiktning/röntgen?

Hur tänker man då man ska köpa ny häst? En väldigt bra fråga och fundering, för mig beror det väldigt mycket på vart i livet man står, var ridmässigt man ligger och vad man vill göra med sin häst. Det viktigaste av allt är ändå att ta bra hjälp och att verkligen känna efter så man "klickar" man ska ändå leva med hästen varje dag året om.

Min ponny köpte jag av en slump, hon bodde på ridskolan här i stan, egentligen ville jag köpa en annan ponny på ridskolan men han var inte till salu och när jag fick sätta igång Iza efter en skada var jag fast.
Det var inte den lättaste ponnyn då hon var envis som bara den, sto och dessutom mer som en stor häst att rida. Men jag lärde mig så otroligt mycket på henne. Och framför allt hade jag otroligt roligt med henne, vi gjorde allt man ska få uppleva under ponny åren. Hur mycket bus som helst ;)
Hon lärde mig också tackla både med och motgångar och hon var på alla sätt en fantastisk första ponny.

Radon letade jag inte heller efter utan honom råkade vi höra talas om då jag var med Ingrid på Nmet i Övik 2007. Ingrid hade stora öron på läktaren då någon (Outi) pratade om att hon skulle sälja sin häst. Ingrid frågade mera och redan veckan efter åkte vi upp och provred.
Det fungerade riktigt bra och klivet upp på storhäst var inte så svårt.
Så bara någon vecka efter var Radon Härnösandsbo och vi har klaffat sen dag ett. Han har lärt mig rida, göra det tekniskt korrekt och tagit mig från lb på ponny ända upp till Svår dressyr. Vilket inte jag trodde då jag köpte honom.

Redan förra hösten började Ingrid och jag prata om att det snart var dags för en ny/till häst för mig. Radon har hela tiden gjort så bra han bara kunnat men hans gångarter räckte tyvärr inte till för att konkurrera och jag insåg att jag snart inte längre skulle vara nöjd med att bara rida dom klasserna, utan ville kunna vara med i toppen.
Vi gjorde ett ryck och läste lite annonser men kom av någon anledning aldrig riktigt till skott, jag kan såhär i efter hand säga att jag inte var säker på om jag ville släppa taget om Radon riktigt än. Så annons letandet lades på is.

I somras blev Radon skadad (nu var det inte värre just då än en hovböld) Men det gjorde att vi tog upp annonsletande igen. Jag har hela tiden haft Ingrid att bolla med, kolla på filmer med och även haft med under provridningarna vilket har varit ovärdeligt. Vi hittade fyra stycken hästar som passade in på våra krav, den skulle vara utbildad minst Msvb, röra sig betydligt bättre än Radon (eftersom jag redan haft en super schysst läromästare) men framför allt skulle den vara snäll då jag inte är någon tuff ryttare så jag vill inte ha någon häst som hoppar och far om kring en massa.
Jag fastnade för Silver men även en av de andra jag provred var riktigt trevlig, dock i största laget för mig.
Åkte hem och tittade på filmen en massa gånger, funderade fram och tillbaka innan jag tog med mig Fia för att åka tillbaka och provrida ytterligare en gång.

Hem igen fundera, diskutera pris, veterinär bestika innan det slutligen stod klart att Silver skulle få flytta hem till mig.

Appropå anmärkningar på besiktningen och eller röntgen beror det helt på vad det är för någon, vad hästen ligger i för prisklass och vad den är försäkrad för :) Man måste helt enkelt värdera alla dessa saker och se om det isåfall är värt dom pengarna man faktiskt satsar.
Är det inte det finns det andra hästar där ute.

Men det viktigaste av allt! Ta hjälp när du letar häst, titta och provrid gärna flera gånger och kom ihåg att du ska ha roligt med din kompis alla dagar :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin


RSS 2.0